Gå til hovedinnhold Gå til søk

Lofotlam til Italia

Rett før juleklokkene ringte sendte vi vårt første parti med Lofotlam til Milano – hovedstaden for matskatter fra hele kloden. Her er de nå løftet opp til matverdenens Champions League-nivå sammen med råvarer som parmesan, parmaskinke, kjente vinsorter og ikke minst sambygdingen fra Lofoten – tørrfisken.

Gjennom flere år har Kenneth Kuraas, og representanter fra både Lofotlam og Innovasjon Norge besøkt Italia og deltatt på verdenskjente matmesser og arrangement.

Tekst: Her er bilde fra siste turen til Italia i November 2023. Fv.: Kenneth Kuraas, Bjørg-Elin Karn, Emanuela Teani og Gustav Karlsen.

Tekst: Her står Gustav Karlsen og Kenneth Kuraas på Lofotlam-stand sammen med mange andre norske leverandører på Tutti Food messen i Milano.

Geografisk beskyttet merkevare – PGI
Her har de sammen presentert og formidlet historien om den fantastiske råvaren fra de gresskledde fjellsidene i havgapet i vest.

– Vi har lenge visst at Lofotlam har alle kvaliteter som skal til for å være i verdenstoppen, men det var først da vi kunne smykke oss med PGI-godkjenningen at verdenen åpnet seg ordentlig opp, forteller Kenneth.

Dette er en sertifisering som gis til mat- og drikkeprodukter som er nært knyttet til et spesifikt geografisk område, og som har en unik kvalitet, smak eller egenskaper som skyldes dette området. Det synlige merket fikk Lofotlam utdelt i forrige uke under Grüner Woche messen i Berlin av landbruksminister Geir Pollestad.

Tekst: Her har Lofotlam fått det synlige beviset på at de nå er sertifisert under europeisk beskyttet betegnelse. Denne fikk de under Grüner Woche messen av landbruksminister Geir Pollestad.

– Grossistene, kokkene og ikke minst kundene er svært bevisste på nettopp denne merkingen som forteller at råvaren representerer noe helt unikt og særegent, fortsetter Kenneth.

Inn på Michelin-kjøkken
Produktene som ble sendt ut fra Narvik i førjulsdagene hadde grosserer Bervini i Parma som mottaker – en kvalitetsgrossist som leverer råvarer til de beste restaurantene i hele sør Europa.

– Dette er en leverandør for de virkelig anerkjente restaurantene i Europa. Med en rekke Michelin-restauranter på kundelista, vet vi at Lofotlam nå vil nå inn på kjøkken og ut til kunder vi tidligere ikke turte å drømme om, forteller Kenneth.

Plass på Eksportlandslaget

Mottakelsen har vært overveldende, og avtalen med Bervini har også gitt Kuraas og Lofotlam en plass på det norske Eksportlandslaget, et program som bidrar i arbeidet med å formidle historien om produktene ut til nye verdensmarkeder.

– Når leveransene gjennom Bervini nå er i gang og Lofotlam med dens unike historie blir mer kjent, har vi trua på at dette kan bane vei for nye matskatter og unike råvarer fra Nord-Norge, mener Kenneth.

I mai setter han seg atter en gang på flyet til Italia og en ny stor internasjonal matmesse. Denne gangen for å gjennomføre en offisiell lansering av Lofotlam og bygge videre på historiefortellingen som er så viktig. Å møte det ypperste av bransjefolk i Europa er både lærerikt, og noen ganger overraskende.

Begeistret Pavens kokk
– Sist gang vi hadde stand på Tutti Food messen i Milano dukket en meget interessert gråhåret mann opp. Han var tydelig begeistret over produktene våre og virket til å ha stor kunnskap om mat og kjøttprodukter. Da han presenterte seg, kunne han fortelle at var kjøkkensjef til Paven i Vatikanet, humrer Kenneth.

Tekst: Her får vi besøk av kjøkkensjefen til Paven i Vatikanet, som var henrykt over kjøttfylden og kvaliteten på kjøttet.